Hírek

A tanárok és a diákok aggódnak a mozgókép- és médiaoktatás jövője miatt

2020. február 06., 13:30

Két évtizede kezdődött meg a mozgókép-és média ismeretek tanítása a középiskolákban. A hírek szerint azonban bizonytalanná vált a tantárgy oktatásának a jövője.

A tanárok és a diákok aggódnak a mozgókép- és médiaoktatás jövője miatt

A 90-es évek elején merült fel az igény a mozgókép és médiaismeret tantárgy oktatására. Az 1995-ös első Nemzeti Alaptantervben már műveltségi területként szerepelt. Az iskolákban azóta is szaktanári képesítéssel rendelkező pedagógusok oktathatják.

"Ez a film Oscar-díjra lett jelölve, azt hiszem meg is kapta, mivel a legjobb színészgárda díjat megnyerte. Nagyon jó film lett."

A Bolyai-iskolában a filmelemzés mellett országos versenyekre, filmes pályázatokra készítik fel a diákokat. Ez a tantárgy nagy segítség azoknak, akik a média területén szeretnének továbbtanulni, majd dolgozni.

Hamar József - 12. osztályos tanuló, ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
„Mi, akik páran ilyen szakmában szeretnénk tovább menni, nekünk fontos, hogy az egyébként más tanórákon nem megtanulható ismereteket ezeken az órákon megszerezzük, és elsajátítsuk, ami majd a későbbi tanulmányaink során javunkat szolgálhatja.”

A NAT tervezett módosítása  még azt tartalmazta, hogy a mozgóképkultúra és média mint önálló tantárgy megszűnik, az ismereteket más tárgyakba integrálják. Ez ellen sokan emelték fel a szavukat.

Németh József - mesterpedagógus, ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Egyre jobban távolodik a tanári és a diáki közösség a tekintetben, hogy ők egy nyelvet

beszélnek, a média használaton keresztül, illetve, akik nem használják ezt. Most a kettő közötti szakadék óriási. Nem értem mi a cél. A szakadék nőjön, vagy inkább közelítenünk  kellene.

2000 szeptembere óta szerepelhet a helyi tantervekben a média tantárgyként is, 2005-től érettségizni lehet belőle. Részben a Szombathelyi Művészeti Szakgimnáziumban kísérletezték ki az érettségi kreatív feladatának módszertanát.

Vágvölgyi András - mozgókép-pedagógus, Szombathelyi Művészeti Szakgimnázium
Hogyan fogjuk segíteni a felnövekvő generációkat a tényszerű médiaközlés és a csúsztatás vagy ne adj isten a hazugság megkülönböztetésében, ha kivesszük az eszközt az iskola kezéből, ezt a nyilvánvalóan hatékony eszközt, ami kifejezetten ezekre a problémákra fókuszál?

A Nemzeti Alaptantervből ugyan most nem vették ki a mozgóképkultúra- és médiaismeret oktatását, mint választható művészeti tárgy megmaradt, a szaktanárok és a diákok mégis bizonytalannak érzik ennek a tantárgynak a jövőjét.