Hírek

Különleges kísérletek a Bolyaiban

2019. augusztus 28., 15:15

Fehérjetartalom-mérés, DNS-vizsgálat - két különleges kísérlet, amellyel a Szegedi Tudós Akadémia szombathelyi programján részt vevő diákok találkoztak. A helyszín a Bolyai korszerű laborja volt, amely nemcsak vasi, hanem a szomszédos megyékben tanuló gimnazisták előtt is nyitva állt.

Különleges kísérletek a Bolyaiban

Amíg ezek a gimnazisták a tej fehérjetartalmát mérik, társaik közben számolnak a Bolyai-iskola laborjában. Olyan feladatokat kaptak, amelyekkel év közben ritkán találkoznak.

Jani András - Vajda János Gimnázium, Keszthely
“Spektro-fotometriával foglalkoztunk, és kettő különböző tejet vizsgáltunk meg, hogy azok mennyire nyelik el a fényt. És ugye ez különböző eszközzel, ezzel a spektro-fotométerrel, ami itt látható mellettem, azzal vizsgáltuk.”

De kipróbálhatták az automata pipettát és olyan más berendezéseket, amelyek a legtöbb iskolából hiányoznak.

Itt, a szomszéd teremben pedig már DNS-vizsgálatot végeznek a diákok. Azt próbálják kideríteni, hogy négy gyanúsított közül kinek van köze egy fiktív gyilkossághoz. A módszer a laikusok számára ismeretlen.

Tancsics Patrícia - ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
“A DNS-t meg kell sokszorozni, utána pedig egy gélen kell átfuttatni, aminek a segítségével meg tudjuk állapítani, hogy ki volt a tettes, és ki követte el a bűntényt.”

Ezek a gyerekek a nyári szünet utolsó hetében három napig a pihenés helyett a tanulást választották a Szegedi Tudós Akadémia programjának keretében. A Bolyai-iskola ebben tehetséggondozó műhelyként vesz részt.

Baranyai József - laborvezető
“Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megye tehetséges diákjait próbáljuk különböző programokba bevonni, a legmodernebb eszközöket tudjuk megkapni, amelyek szinte kuriózumok a középiskolai oktatásban, és nagyon érdekes kísérleteket tudunk elvégezni ennek keretében, amelyek a világ legmodernebb laboratóriumaiban vannak csak jelen.”

A három megye gimnáziumaiból összesen negyven ígéretes fiatal vehetett részt a programban.