Hírek

Nő az alternatív pedagógia iránti igény

2010. február 04., 12:01
Még egy hónap van hátra az általános iskolai beiratkozásokig. Az intézmények számára is fontos, hogy minél több első osztályosuk legyen az újtanévben. Több iskola is különböző alternatív pedagógiai módszerekkel igyekszik kedvet csinálni diákjainak a tanuláshoz.


A Zrínyi iskolában 16 éve alkalmazzák a Rogers-féle személyiségközpontú oktatást. A cél az, hogy a gyerekek a tananyag elsajátítása mellett megtanulják az önkifejezés, a kommunikáció alapjait. Mindez azért fontos, mert így sokkal könnyebben igazodnak el a világban, és egymással is szorosabb kapcsolatot tudnak létesíteni.

Nagy Andrea tanító, Zrínyi iskola
"Nekünk feladatunk, hogy minél jobban megismerjük a gyerekeket. Ebben segítenek ezek a játékok, amikkel közel kerülhetünk egymáshoz, és persze a sok beszélgetés."

A Rogers-módszer szerint tanító pedagógusok külön képzésben részesülnek, mielőtt tanítani kezdenének. A törvényben előírt tanulnivalókat azonban ők is a hagyományos módszerekkel oktatják.

A Váciban is újítottak négy évvel ezelőtt. A mostani negyedikesek voltak a Montessouri-módszer első alanyai. Ezeken az órákon a diákok különböző segédeszközökkel fedezik fel a körülöttük levő világot. Mindeközben mód nyílik arra is, hogy saját maguk kontrollálják a munkájukat. A módszert beteg gyerekeken kísérletezték ki, a Váci iskola a régióban egyedüli iskolaként alkalmazza a tantervében.

Horváthné Németh Andrea tanító, Váci iskola
"Az eszközben benne van az ellenőrzés lehetősége. Nem kellenek tanító nénik, tanító bácsik, ha kiválasztották az eszközt, ellenőrizni tudják magukat."

Csakúgy, mint a Zrínyiben, itt is évfolyamonként egyelőre csak egy osztály tanul az alternatív módszerrel, de az iskola a jó tapasztalotok miatt tervezi a bővítést.

A Perint-parti Waldorf-iskola második osztályának egy része szeptemberben költözött a huszárlaktanya épületébe. A Waldorf-pedagósuk egészen speciális módszerekkel oktatnak és nevelnek, a gyerekek napirendje egészen más attól kezdve, hogy belépnek az iskola kapuján.

Sosztarics Kristóf
"Reggel mindenki előadja, mit csinált, amíg nem ért ide, utána ritmus jön, csárdást járunk."

Sulyok Levente
"Nekem a számolás a kedvencem, és pont az nem bírom, amit a Kristóf szeret, a kötést."

Mivel egyelőre csak kevesen ismerik az új intézményt, az iskola minden lehetőséget megragad, hogy megismertesse a szombathelyiekkel az itt folyó munkát. Minden hónap első hétvégéje nyitott mindenki számára, holnap este a felnőttek ismerkedhetnek meg az intéménnyel, szombaton 4 órától művészeti és kézműves programok lesznek az Apáczai Waldorf iskolában.