Hírek

Pincétől a Padlásig

2018. április 17., 15:38

Miért nem folyik ki a víz a gézlapon keresztül az üvegből? Miért jojóznak az ecetcseppek az étolajban, és hogy működik a krumplipuska– többek között ezeket a kérdéseket is megválaszolták, sőt be is mutatták a diákok a Reguly iskola által már hagyományosan megrendezett Pincétől a padlásig címet viselő természettudományi városi versenyen. Délelőtt pedig az intézmény névadójáról elnevezett magyar nyelvi és kommunikációs versenyt tartották.

Pincétől a Padlásig

"A kétszeresen pozitív rézion így az oldatba kerül, összekapcsolódik a nitrát ionokkal."

Egy kémiai és egy fizikai kísérletet kellett végrehajtani és bemutatni a zsűri és társaik előtt a városi természettudományi verseny felsőtagozatos résztvevőinek. (12.26) A Paragvári iskola csapata például azt részletezte, miként kerülhet a főtt tojás a lombikba.

"Eltávozik a szén-dioxid gáz, így újra lemennek az aljára."

Továbbá azt is bemutatták, hogyan és miért jojóznak a megfestett ecetcseppek az étolajban a szódabikarbóna és a felszín között.

Bándi Ráhel, Sára – tanuló, Paragvári iskola
Az ételecet sűrűsége nagyobb, mint az étolajé. Amikor leérkeznek az aljára, találkoznak a szódabikarbonával, reakcióba lépnek, és szén-dioxid gázt termel, ami fellöki őket a felszínre. Miután a felszínre értek, ez a gáz eltávozik és újra lemennek az aljára.

A 7. osztályos Sára édesanyjával együtt választotta ki ezt a kísérletet a versenyre. Olyat kerestek, amelynek alapanyagai a háztartásban is megtalálhatók. Döntésüket a felkészítő tanár is támogatta, aki elmondta, a kísérletezés fontos szerepet játszik a tantárgy megszerettetésében is.

Horváth Erika – kémia-biológia tanár, Paragvári utcai Általános Iskola
A kémia, mint a kísérletezés tere, nagyon érdekli a gyerekeket, és a természettudományokat igyekszünk erről az oldalról megközelíteni, közelebb hozni a gyerekekhez, hiszen tudvalévő, hogy manapság nem éppen a népszerű kategóriába tartoznak a tanítványok körében.

A Pincétől a padlásig elnevezésű versenyt 13. alkalommal rendezte meg a Reguly iskola.

Zielbauer György – igazgató, Reguly Antal Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola
A célunk az, hogy ne csak az interaktív kísérletezéseket mutassuk meg a gyerekeknek, hanem valóságban tapasztalják mind az öt érzékszervet figyelembe véve, hogy milyen is egy kísérlet.

A versenyen évente 6-7 szombathelyi általános iskola vesz részt a házigazda intézmény csapata mellett. A regulysoknak, nemzetiségi oktatással is foglalkozó iskolájukra tekintettel, a városi megmérettetést megelőző házi versenyen a kísérletet németül is elő kell adniuk.