Hírek

Radikális változást hozhat az Európai Bizottság javaslata az autók műszaki vizsgáztatásában

2025. május 22., 16:30

Radikális változást hozhat az Európai Bizottság javaslata az autók műszaki vizsgáztatásában. Az előterjesztés szerint minden tíz évnél idősebb személyautót és furgont évente kellene vizsgáztatni. A Magyar Autóklub regionális elnöke szerint Nyugat-Magyarországon jelenleg kevés a szakember - ez megnehezítheti az esetleges átállást.

Radikális változást hozhat az Európai Bizottság javaslata az autók műszaki vizsgáztatásában

A közlekedés biztonsága és a tisztább levegő érdekében a legalább tíz éves személygépkocsikat évente kell majd vizsgáztatni, ha elfogadják az erre vonatkozó uniós kezdeményezést. A tervezett változáshoz új szakembereket kell majd képezni.

Kiss Ambrus - regionális elnök, Magyar Autóklub
“Akik vizsgáztatnak, nem rendelkeznek elegendő kapacitással ahhoz, hogy majdnem megduplázódjon a vizsgák száma. Elsősorban az emberi erőforrás hiányzik. Kevés a szerelő, kevés a vizsgabiztos, és nem tudtuk elérni azt, hogy ezt a szakmát többen gyakorolják”

Az is cél, hogy megakadályozzák a kilométeróra-manipulációt. Ez a jelenség különösen a használt autók határokon átnyúló kereskedelmében jelent problémát. A javaslat szerint szervizeléskor minden alkalommal rögzíteni kellene a kilométeróra állását, az adatokat pedig olyan adatbázisban tárolnák, amely megosztható lenne más EU-s tagállamok hatóságaival.

Kiss Ambrus - regionális elnök, Magyar Autóklub
“Attól is tartunk egy kicsit, hogy ha megduplázódik itt a vizsga események száma, akkor ez Nyugat-Európában is így lesz, és ők is akkor több szerelőt fognak alkalmazni, és importálni is a közép-kelet-európai országokból is. Ez még nehezebb helyzetbe hoz bennünket, úgyhogy nem lehetetlen a változás, viszont nagyon nehézséget okoz.”

Magyarországon éppen idén februárban emelték meg a műszaki vizsga díját, ami a szerviz költségekkel együtt akár 40 ezer forint is lehet. Az évenkénti kötelezettség jelentős terheket róna a sofőrökre, holott a személyautók műszaki állapota sokkal inkább függ attól, hogy a tulajdonosok milyen sűrűn használják járműveiket.

Imre István
“Mérlegelni kell azt, hogy az idősebb autók főleg idősebb gépkocsivezetők tulajdonában van, akik ritkábban használják, tehát egy év alatt kevésbé romlik, amortizálódik, mint egy fiatal gépkocsi tulajdonosnál, aki sokat használja. Tehát tulajdonképpen a kilométert is érdemes lenne figyelembe venni”

A javaslat még nem hatályos - az Európai Parlament és a Tanács vizsgálja a tervezetet. Az új szabályozás - ha elfogadják - a következő években léphet életbe.