Hírek

Rossz vicc a segélyhívót hecchívásokkal terhelni

2019. augusztus 09., 13:30

Jelentősen emelkedett a telefonos lelkisegély-szolgálathoz érkező hecchívások száma. Országosan 60 %-ra nőtt ez az arány. A szolgálat szerint ez nagyon rossz vicc, hiszen ezzel azok esélyeit csökkentik, akiknek valóban nagy szükségük lenne az életmentő beszélgetésre. A Szombathelyen öt éve működő országos hatáskörű 112-es hívásfogadó központban is tapasztalják a problémát.

Rossz vicc a segélyhívót hecchívásokkal terhelni

"Jó napot kívánok! Segélyhívó központ. Miben tudok segíteni?"

Öt éve működik Miskolc mellett Szombathelyen a Hívásfogadó Központ. Ide futnak be már egységesen a 104-105-107 és 112-es segélyhívókra indított hívások. Eddig több mint 25 millió, ami azt jelenti, hogy naponta akár 15 ezret is fogadnak az operátorok. De ebből csak minden harmadik igényli a mentők, tűzoltók, vagy rendőrök beavatkozását.

Balázs Zsolt – vezető, Szombathelyi Hívásfogadó Központ
„Nyáron, főleg talán az iskolai szünetnek köszönhetően, legalábbis mi ezt tapasztaljuk, megnő a gyerekjátékok száma. Nagyon sajnálatos az, hogy sokszor a kisgyerekek elmondják, hogy a szülők adják a kezükbe a telefont, hogy hívják fel a 112-őt, mert ott majd a néni, bácsi beszélgetni fog velük.”

A beérkező telefonok több mint fele mentális problémákkal küzdőktől, viccelődőktől, gyerekektől származik, vagy csak zsebhívás.

"Elhagyott a családom, meg megölték a feleségemet, és akkor a háttérben meg gyerekzsivaj meg nevetés van. Akkor az ember megkérdezi, hogy hol a felnőtt."

Egyre többen szórakoznak a telefonos lelkisegély szolgálattal is. Erről számolt be a Szombathelyi Televízió közéleti magazinjában a megyei vezető. A telefonálók 60 %-a úgynevezett heccelő. A szolgálat az öngyilkosság megelőzésére alakult, az önkéntes operátorok erre kaptak speciális képzést.

Szabó Katalin – szolgálatvezető, Lelki Elsősegély Telefonszolgálat, Szombathely
„Az olyan kritikus élethelyzetekre, amikor valaki beszűkült állapotban van, nem tud megoldani, nagyon beszűkült, nem látja a kapaszkodót, nincsenek támaszai, akkor mi nem megoldjuk, hanem segítünk a megoldás felé vezető utat megtalálni. Ez ezért kritikus, mert akkor ezek a hívók nehezebben találnak ránk.”

Az indokolatlanul, vagy szerinte viccből telefonáló az olyan krízis-, vagy konfliktushelyzetben lévők elől foglalja a vonalat, akiknek életmentő lenne a beszélgetés. A 116-123-as szám hívása ingyenes és anonim. Az ijesztő tendencia visszaszorítására a szolgálatok szövetsége jogi lépéseket fontolgat.