
Munkanélküliség, párkapcsolati feszültség vagy magány – többek között ilyen problémákkal hívják fel Magyarország legnagyobb mentálhigiénés hálózatát, a telefonos lelkisegély szolgálatot. Az éjjel-nappal tárcsázható vonal országosan 800 önkéntessel évente 150 ezer hívást fogad. Szombathelyen idén eddig már több mint ötezer segélyhívást kaptak a szolgálat segítői.
Szabó Katalin – szolgálatvezető, Lelki Elsősegély Telefonszolgálat, Szombathely
Szombathelyen nagyon kevés a hívásfogadó operátoroknak a száma. Konkrétan 15-en vagyunk, akik ellátjuk naponta, ünnepnapokon, vasárnap ezt a szolgálatot, ami nagyon szép, de nem könnyű feladat.
A Lelki Elsősegély Telefonszolgálat a vonal mindkét végén anonim. A tapasztalat szerint ma is a telefon az első számú kommunikációs eszköz, amelyen keresztül problémáik megoldásához segítséget kérnek a bajban lévők.
Varga Gábor elnök, Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetség
Úgy kell beszélni, hogy akár ez az utolsó mondat. A rendelőben azért érezni a testbeszédből, sok mindenből, de azért itt is van hangszín, hanglejtés, tónus, egy csomó olyan nem verbális csatorna jön, amire figyelni kell. Ezt kell megtanulni az ügyeleteseknek, ezt a lebegő füllel a csendet is hallgatni.
Az önkéntes operátorok toborzása folyamatos. Féléves képzés után állhatnak szolgálatba.
Dudás Erika - alelnök, Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetség
A jelentkezők először önismereti csoportokban vesznek részt, utána elméleti képzés van, utána gyakorlati képzés, ami egy vizsgával zárul, a vizsgák után pedig hospitálás következik, ami azt jelenti, hogy egy mentor segítségével vesz részt az illető a beszélgetésekben.
A szombathelyi telefonos lelkisegély szolgálatot a Telehumanitás Mentálhygiénés Egyesület működteti az önkormányzat támogatásával. Ahhoz, hogy még több embernek tudjanak segíteni, önkéntesek jelentkezését várják.





























