Hírek

Elégedettek az Oladi Általános Iskolában bevezetett svédasztalos közétkeztetéssel

2025. február 26., 17:30

A szülők, a pedagógusok és a gyerekek is elégedettek az Oladi Általános Iskolában bevezetett svédasztalos közétkeztetéssel. Mióta az intézmény tanulói szabadszedéses menzán fogyasztanak, 10%-kal nőtt az étkezde kihasználtsága.

Elégedettek az Oladi Általános Iskolában bevezetett svédasztalos közétkeztetéssel

Az Oladi Általános Iskolában szélesebb kínálatból választhatnak a gyerekek ebédidőben, mint a hagyományos menzákon.

Rózsás Anikó - területi igazgató, Elamen Zrt.
“Édesgyökér krém levest adunk ma a gyerekeknek, a fogyasztóinknak, ami levesgyönggyel van tálalva, aztán bolognai sertésragu van spagettivel, sajt szórattal, illetve tavaszi rizseshús, és rizsfelfújt van eperöntettel.”

Akinek egyik fogás sem nyeri el a tetszését, választhat hideg ételt is. A pultban kedden friss kevert saláta, cékla és saláta öntet volt a kínálat. Az oladi iskolában 2023 áprilisában bevezetett svédasztalos rendszernek köszönhetően jelentősen csökkent az élelmiszer maradék mennyisége.

Heinczinger Lilla Elizabet
“Én, amikor ezt bevezették, nagyon örültem neki, mert itt több menüből választhatunk, és annyit veszünk ki, amennyit meg is eszünk, és így nincsen sok pazarlás.”

Horváth Klaudia
“Nekem ez azért jobban tetszik, mert annyit tudsz merni, amennyit meg tudsz enni. Kevesebb egyrészt a pazarlás is, és abból mersz, amiből akarsz, mert több választék is van.”

A szabadszedéses menza rendszerével a tanárok is elégedettek.

Gubián Tamás - pedagógus
“Nagyon odafigyelnek a tálalásra, az elkészítésre, az, hogy a gyerekek sokrétű, finom kajákból választhassanak.”

Az iskolába járó 518 gyerek közül 387-en veszik igénybe a svédasztalos menza szolgáltatásait. Ez 10%-kal több, mint amikor bevezették az új rendszert.

Enyedi Csaba - kommunikációs igazgató, Hungast Csoport
“Mi elkezdtük ezt pilot jelleggel először 2, aztán 20, majd 40 iskolában alkalmazni országszerte. Nyugodtan mondhatom, hogy elsöprő siker volt nemcsak a gyermekek körében, hanem a pedagógusok, az intézményi dolgozók és a szülők is, hiszen végre azt tapasztalták, hogy a gyermekek jóízűen esznek.”

A megfigyelések szerint a választás lehetősége kóstolásra, kísérletezésre inspirálja a gyerekeket.

Enyedi Csaba - kommunikációs igazgató, Hungast Csoport
“Ennek van egy pszichológiája. Itt a gyermekek választhatnak, hogy miből és mennyit esznek, hiszen ott a választás lehetősége, és ami minden képzeletünket felülmúlt, az az, hogy azok az ételek, amik korábban mumusnak számítottak a közétkeztetésben, a gyermek- és diákétkeztetésben a belsőségek, mint például a máj, gomba, hal, nem népszerű ételek; viszont a fogyasztási mutatók azt mutatták, hogy a szabadszedéses tálalási pontjainkon - ezeken a szuper menzákon - rekord méreteket öltött a resztelt máj, a gombapaprikás, a harcsapörkölt, és egy pár olyan étel, amit korábban kóstolás nélkül küldtek vissza a gyerekek.”

A szabadszedéses rendszerben gyorsabban lebonyolítható az étkezés. Nincs lineáris sor - a gyerekek körbeállják a tálalópultokat. Összességében több harapnivalót fogyasztanak, hiszen lehet újra szedni, mégis kevesebb étel kerül a szemétbe.