Hírek

A Weöres Sándor Színház legújabb bemutatója, a Gyévuska

2024. február 22., 20:43

Távlatok helyett sorsokat, történelem helyett személyes tragédiákat mutat fel a Weöres Sándor Színház legújabb bemutatója, a Gyévuska. Az 1942 tavaszán játszódó, fájóan komikus zenedrámában a doni katasztrófa díszletei között függőség és bántalmazás is megjelenik.

A Weöres Sándor Színház legújabb bemutatója, a Gyévuska

1942 áprilisában járunk, amikor kiadják a parancsot a Nyolcadik Kinizsi Pál kerékpáros lövészezred katonáinak, hogy másnap csatlakozzanak a Don-kanyarba vezényelt hetedik könnyű hadosztályhoz. Az utolsó estén a tisztek és a honvédek búcsúzkodnak szeretteiktől, és részt vesznek az ezredes feleségének avantgárd műsorán, amit mulatság követ. A bálon előkerül egy rejtélyes táska, egy fecskendő és kiderül egy titok is.

Megtudtam magáról valamit, valamit ami a pályafutását finoman szólva gyökeresen megváltoztathatja

Gyulai-Zékány Istvánt Mikó honvéd szerepében láthatjuk. A darabot ő koreografálta.

Gyulai-Zékány István - színész, Weöres Sándor Színház
“Leültünk körbe még az olvasópróba idején, és mi is beszélgettünk ezekről. Nagyon fontos szerintem, hiszen mindenkiben vannak nyomok, tehát én is úgy kezeltem ezt az előadást mint egy nemzeti tragédiát, ezért is fontos számomra, hogy nem egy néptáncfórumot látunk, ahol az emberek táncolnak és egy tájegységről vannak dolgok, hanem minden tájról Tiszapolgáron át erdőháti, mezőségi, kalotaszegi van benne, éppen azért, mert az egész magyarságunkról szerettem volna egy képet adni.”

A darab nemcsak a bál eseményeit jeleníti meg, hanem a frontra is elrepít minket, ahol beleláthatunk férfiak és nők mindennapi nehézségeibe.

megfogantam, és immár kéthónapos terhes vagyok.

Pintér Béla zenedrámáját Nagy Péter István állítja színpadra.

Nagy Péter István - rendező
“Ez azon ritka darabok közé tartozik, ami viszont ezt a történelmi múlttal való szembenézést ezt úgy képes megközelíteni, hogy mellőzi a patetikus szólamokat, és megpróbál egy kritikai, de ugyanakkor realisztikus képet adni arról, hogy ebben a korszakban ezek a figurák hogy léteztek.”

A darabban sokféle személyiség jelenik meg.

Nagy Péter István - rendező
“A legizgalmasabb az volt a színrevitel során, hogy hogy lehet ezeket az egyébként nagyon élő figurákat a lehető leggazdagabban kibontani, és egy olyan szociometriát felrakni, ahol igazából nincs központosítva egy adott főszereplő, hanem sok olyan szereplő van, akiknek a kicsi mikroíveiből jön össze az egész darab cselekménye.”

A darabot pénteken mutatják be a Weöres Sándor Színház nagytermében.